Blinden en slechtzienden en hun dagelijks leven
Het aantal blinden en slechtzienden neemt - zeker gezien de vergrijzing - geleidelijk aan toe. In België zijn er ongeveer 150.000 mensen met een visuele handicap; in Nederland zijn er dat rond de 350.000. Geschat wordt dat acht op de tien blinden en slechtzienden ouder dan vijfenzestig jaar oud zijn. Dankzij de technologie en wetenschap zijn alle mensen met een visuele handicap gelukkig in staat om heel wat activiteiten in het dagelijks leven zelfstandig te vervullen.
Hulpmiddelen
Iemand die blind of slechtziend is, kan gelukkig ook met de computer werken, de krant lezen, naar de supermarkt gaan, de was en strijk doen, een job uitvoeren, zich op straat begeven met een witte stok en/of blindengeleidehond, ... Dankzij enkele tips, hulpmiddelen en/of (kleine) aanpassingen zijn zij in staat om mee te draaien en zich volop te integreren in de maatschappij.
Gewone persoon
In de eerste plaats is iemand blind of slechtziend een gewone persoon. Hij is niet visueel gehandicapt, maar heeft een visuele handicap. Dit is een klein tekstueel verschil maar met een grote en belangrijke betekenis. Veel mensen vinden iemand blind of slechtziend soms heel hulpeloos of ze vinden het heel erg en zielig. Andere mensen beschouwen blinden en slechtzienden dan weer als "super wezens" die beter kunnen horen of voelen, heel muzikaal zijn, ... Echter zijn blinden en slechtzienden ook gewone mensen met al hun plus- en minpunten. Zij horen niet meer of voelen niet beter, maar concentreren zich meer op het gehoor of de tast omdat het gezichtsvermogen gedeeltelijk of geheel weggevallen is. Toevallig kan iemand blind of slechtziend net een bijzonder talent hebben, net zoals bij mensen met een normaal zicht.
Veel vragen
Vaak zijn mensen nieuwsgierig en stellen ze zich vragen over de dagelijkse activiteiten van blinde en slechtziende personen. Kunnen ze wel met een computer werken? En hoe gaat dat dan om een krant te lezen? Welke sporten kunnen blinden zoal beoefenen? Deze special zal geleidelijk aan aangevuld worden met artikels rond deze doelgroep.